New Yorkin nähtävyyksiä - Brooklynin silta

Vuonna 1883 valmistunut East Riverin ylittävä Brooklynin silta on yksi New Yorkin tunnetuimpia nähtävyyksiä. Silta yhdistää Manhattanin ja Brooklynin, ja se on tuttu näky lukuisista elokuvista ja tv-sarjoista. Siltaa esittäviä sisustustauluja näkyy olevan myös kaupan isoissa huonekaluliikkeissä, mistä johtuen tämä upea silta löytynee myös monen suomalaisenkin seinältä. Sillan rakenteissa onkin paljon mielenkiintoisia yksityiskohtia, joista osaa voi ihailla etäämpää, mutta joista osa vaatii lähempää tutustumista. Kauempaa katsellen sillan goottilaiset kannatinpilarit ja paksuimmat vaijerit herättävät huomion. Lähempää katsoessa ohuemmat vaijerit alkavat erottua. Sillalla kävellessä vaijerit näyttäytyvät eri tavalla, teräksisinä hämähäkinverkkoina.


Brooklynin silta oli valmistuessaan ensimmäinen maayhteys New Yorkin ja Brooklynin kaupunkien välillä. Brooklyn kun oli vuoteen 1898 asti oma erillinen kaupunkinsa. Silta on ollut suosittu heti avajaispäivästään asti. Heti ensimmäisenä päivänä arvioitiin yli 150 000 ihmisen käyneen kokeilemassa sitä. Nykyisin East Riverin poikki pääsee muitakin väyliä pitkin, mutta silti sekä kevyttä liikennettä että autoja sillan yli virtaa tasaisesti.


Brooklynin silta on yksi USA:n vanhimmista maantiesilloista ja valmistuessaan se oli myös maailman pisin riippusilta, päihittäen edellisen ennätyksenhaltijan reippaalla erolla. Teknisesti ottaen Brooklynin silta ei kuitenkaan ole puhdasoppinen riippusilta, vaan se on kolmen eri siltatyypin hybridi. Tämän erikoisen rakenteen vuoksi silta on osoittautunut kestäväksi ja siksi voimme nauttia sen ihailusta tänäkin päivänä. Historiallisen merkityksensä vuoksi Brooklynin silta on kuulunut vuodesta 1964 USA:n historiallisten kohteiden kansalliseen rekisteriin.


Alunperin silta oli varattu kevyen liikenteen lisäksi hevoskärryille ja junille. Näistä viimeksi mainitut kulkivat sillan kahdesta tasosta alemmalla. Myös raitiovaunulinja on sillalla joskus kulkenut. Juna- ja raitioliikenteen poistuttua alataso muokattiin nykyisenlaiseksi kuusikaistaiseksi autotieksi. Kaistoja on kolme kumpaankin suuntaan. Painorajoituksen vuoksi bussit ja raskas liikenne eivät saa siltaa käyttää.


Sillan ylemmällä tasolla kulkee kevyen liikenteen väylä. Sitä käyttäen sillan ylittää päivittäin noin 10 000 jalankulkijaa ja noin 3500 pyöräilijää. Silta on etenkin auringonlaskun aikaan niin suosittu, että jalankulkuliikenne etenee madellen. Vaikka kevyen liikenteen väylä on jaettu erillisiin kaistoihin jalankulkijoille ja pyöräilijöille, eivät parasta kuvakulmaa hakevat turistit millään malta pysyä jalankulkijoiden puolella. Paikalliset polkupyöräilijät eivät tästä selvästi ole erityisen iloisia. Kello kilisee ja kirosanoja lentelee fillaristien yrittäessä löytää tilansa selfiekansan keskellä.


Jalankulku sillalle tapahtuu Manhattanin päässä kaupungintalon puiston kaakkoiskulmalta. Tämä paikka on helppo löytää, sillä silta näkyy kaukaa ja Brooklyn Bridge Promenade johtaa sillalle loivana ramppina. Brooklynin päästä siltaa lähestyttäessä homma ei ole aivan yhtä helppoa. Vastaavanlainen loiva ramppi alkaa huomattavan kaukaa Tillary Streetiltä asti. Lähempääkin onneksi sillalle pääsee, sillä Cadman Plazalta sillan alta löytyvät portaat, joita pitkin sillalle voi kiivetä. Nämä portaat ovat myös kätevimmät, jos Brooklyniin siltaa pitkin saapuessaan haluaa edetä suoraan rannan tuntumaan. Pyöräilijöiden lienee Brooklynin päässä tyydyttävä Tillary Streetilta lähtevään ramppiin. Olen merkinnyt nämä mainitsemani sillalle johtaville reiteille ohjaavat pisteet yllä näkyvään karttaan.


Vuonna 2007 USA:ssa havahduttiin lopulta puuttumaan maan siltojen huonoon kuntoon. Tähän vaadittiin yksi kesken ruuhkan romahtanut silta ja kolmetoista kuolonuhria. Brooklynin sillallekin tehtiin kuntotarkastus, jossa todettiin sillan kunnon olevan heikko. Silta ei ollut romahtamispisteessä, mutta korjauksen tarpeessa kuitenkin. Edessä oli iso remontti, jonka ajaksi huputetun sillan onnistuimme näkemään vuosina 2011 ja 2012.


Loppujen lopuksi Brooklynin silta on kestänyt ajan hampaan nakerrusta huomattavan hyvin. Suurin osa samoihin aikoihin USA:ssa rakennetuista silloista on jo aikoja sitten romahtanut tai korvattu uudemmalla. Tosin Brooklynin sillankin rakenteista löytyi pienoisia ongelmia heti alusta asti. Kannatinvaijereista nimittäin paljastui laatuongelmia. Vaijereiden vaihtaminen ei enää tullut siinä vaiheessa kysymykseen, joten oli tyydyttävä lisäämään uusia apuvaijereita. Aivan alkuperäisten laskelmien tasolle ei sillan kestävyys yltänyt, mutta edelleen kantokyky oli nelinkertainen todelliseen tarpeeseen nähden.


Remontti oli hyvä juttu, vaikka se viivästikin meidän pääsyämme sillalle. Viimeisimmällä New Yorkin matkallamme saimme onneksi vihdoin ihastella remontoitua Brooklynin siltaa ja pääsimme kävelelemään sen yli.


Ajoitimme kävelyn sillalla nimenomaan auringonlaskun aikaan. Mollukka oli jo kovasti tipahtamassa taivaanrannan taakse, kun aloitimme hitaan nousun sillalle kaupungintalon puiston laidalta. Auringonlaskun kannalta paras suunta etenemiselle olisi toisin päin, eli Brooklynista alkaen. Aurinko kun laskee Manhattanin taakse. Me halusimme kuitenkin edetä nimenomaan Manhattanilta päin, koska tarkoituksemme oli päätyä ihailemaan Manhattanin siluettia East Riverin vastarannalta auringon jo laskettua. Auringonlaskun valossa kylpevää Manhattania ihaillaksemme jouduimme pyörähtelemään lukuisia kertoja ympäri. Vaan olivat nuo maisemat muutaman piruetin arvoiset.


Vaikka Brooklynin silta onkin suosittu kohde, on siitä mahdollista nauttia myös ilman muita turisteja. Lotta Karoliina kirjoitti aiheesta blogissaan upeiden kuvien kera. Tällöin on kyllä lähdettävä liikkeelle ajoissa, sillä sillalle on kivuttava heti auringon noustessa. Monelle New Yorkiin matkaavalle suomalaiselle aikainen herääminen käy ihan itsestään aikaerosta johtuen. Tosin minä onnistun kääntämään länteen matkatessani sisäisen kelloni niin sujuvasti uuden aikavyöhykkeen aikaan, ettei aikainen herääminen luonnistu yhtään helpommin kuin kotonakaan. Nauttikoon näistä aamuhetkistä ne, joilta se luontaisesti onnistuu. Varmasti silta on upea tyhjänä, mutta muista turisteista huolimatta nautin todella paljon sillä kävelemisestä auringonlaskun aikaankin.


Olen aina pitänyt Brooklynin siltaa yhtenä New Yorkin upeimmista rakennuksista. Tällä hetkellä se on myös suosikkipaikkani kaupungissa, vaikka muitakin hyviä ehdokkaita on jonoksi asti. Olin vain niin vaikuttunut siitä, miltä silta näyttää lähietäisyydeltä. Aion ehdottomasti palata sillalle heti seuraavalla New Yorkin matkalla.

Mikä on sinun suosikkipaikkasi New Yorkissa?

Muut kirjoitukset aiheesta New York:

Ei kommentteja