IGTT: Reissuvuotemme 2017

Reissuvuosi 2017 ei meillä ihan yltänyt ennätysvuoden 2016 tasolle. Vaan ei tämä edellinen vuosi huono ollut. Pisin matkamme ei kestänyt kuin kolmisen viikkoa, mutta toisaalta vain kolme vuoden kuukausista meni kokonaan kotimaassa. Teimme paljon lyhyitä matkoja, joiden kohteina olivat poikkeuksellisesti Suomen lähinaapurit. Pidemmätkin matkat suuntautuivat Etelä-Euroopan kohteisiin. Kaikki lyhyistä matkoistamme eivät edes päätyneet tänne blogiin asti, joskin joitain nähtävyyksiä saatan vielä kaivella noidenkin osalta esille myöhemmin.

Tällä kertaa vuoden ensimmäisen Instagram Travel Thursdayn teemana on reissuvuosi 2017. Itse aloitin Instagramin käytön sopivasti juuri vähän reilu vuosi sitten, joten vuodesta 2017 on materiaalia jo ihan kivasti valittavaksi.

Vuosi 2017 alkoi Thaimaan Phuketissa, jonne olimme saapuneet jouluaattona. Tunnelma ei juuri vuodenvaihteessa ollut ihan korkeimmillaan, sillä olimme molemmat ruokamyrkytyksen vuoksi vähän voimattomina. Minä sain sen verran itseni liikkeelle, että kävin piirtämässä varpaalla uuden vuosiluvun rantahiekkaan. Onneksi olo hiljalleen helpotti ja loppu loma sujui iloisemmissa merkeissä.

Kotona vietetyn helmikuun aikana emme liikkuneet itäistä Helsinkiä edemmäs. Siellä kävimme ihailemassa Kahvila Kampelan edustalle tehtyä jääkarusellia.

Henkilön Aron Koominen (@akoominen) jakama julkaisu
Maaliskuussa pääsin työnantajan kustannuksella tutustumaan Kööpenhaminaan. Otin työpainotteisen viikonlopun perään pari vapaapäivää, joita viettämään tähän Tanskan pääkaupunkiin saapui myös parempi puoliskoni. Minä olin Tanskan maaperällä ensimmäistä kertaa. Kevät oli jo kovasti tuloillaan ja ensimmäiset kukat kukkivat puistoissa.

Huhtikuussa kävimme viettämässä pääsiäistä Tallinnassa. Jos Kööpenhaminassa oli jo kovasti keväisen näköistä, oli Tallinna kuukautta myöhemmin vielä varsin talvinen. Luntakin sateli. Emme kuitenkaan antaneet viileän kelin haitata.

Toukokuussa jatkoimme naapurimaiden kierrosta Tukholman vierailulla helatorstaiviikonloppuna. Kyseessä oli meille molemmille ensimmäinen yöpyminen Tukholmassa. Tällä kertaa säät suosivat, keli oli Tukholmassa hyvin kesäinen, yhtenä päivänä päästiin jopa yli hellerajan.

Henkilön Aron Koominen (@akoominen) jakama julkaisu
Kesäkuussa naapurimaiden turnee jatkui, tällä kertaa vuorossa oli Oslo. Norjakin oli meille ennalta tuntematon kohde. Minun osaltani matka alkoi kolmen päivän työmatkana. Kun tämän jälkeen edessä oli sopivasti viikonloppu, jäin viettämään sitä tähän Norjan pääkaupunkiin paremman puoliskoni liittyessä mukaan perjantai-iltana.

Heinäkuun puolivälissä oli vuorossa kesäloma ja kolmen viikon lomamatka Italiaan. Tutustuimme ensin Napolin lähistöllä Sorrentoon, Pompeijin raunioihin, Positanoon, itse Napoliin ja Procidan saareen. Näiden jälkeen siirryimme vielä Roomaan ennen kotiinpaluuta elokuun puolella.

Syyskuussa kävimme jälleen piipahtamassa Tallinnassa. Tällä kertaa kyseessä oli vain muutaman tunnin pikapiipahdus ja paluu takaisin iltalaivalla. Kävimme kävelyllä kivalla Telliskiven alueella. Tihkusade jatkui koko vierailumme ajan, mutta emme antaneet sen haitata.

Vuoden viimeinen reissu oli vuorossa joulukuussa. Piipahdimme viikoksi Espanjan Andalusiaan, jossa Elvirian majapaikastamme käsin kävimme tutustumassa muutamiin mielenkiintoisiin kohteiseen. Matkan pääasiallinen tarkoitus oli levätä muuttohärdellin jälkeen ja nauttia auringosta, jota ei joulukuisessa Helsingissä juuri näkynyt.

Reissuvuoden 2017 tilastot näyttävät tältä:
yöpymisiä ulkomailla: 47 yötä (näistä hotellissa 41 yötä)
lentoja: 11 kpl
laiva-/lauttamatkoja: 8 kpl
junamatkoja: 1 kpl
vuokra-autoilua: 14 vrk

Tästä onkin sitten hyvä jatkaa kohti uusia seikkailuja. Suunnitelmia on tehtynä, saapi nähdä mitkä niistä toteutuvat. Hauskaa seikkailuvuotta kaikille!

Tämä blogikirjoitus on osa Instagram Travel Thursday -tempausta, jonka järjestäjinä toimivat Travellover ja Vagabonda.

Minut löytää instagramista nimellä @akoominen.

21 kommenttia

1. Kiitos oopperatalovinkistä! Minäkin olin kesäkuussa Oslossa, mutta tuo jäi näkemättä.

1. Olepa hyvä. :) Todella moderni ja mielenkiintoinen oli tuo oopperatalo. Olisi kiva käydä joskus katsomassa sisältäkin päin.

2. Kivalta näyttää teidän reissuvuosi :). Erityisesti kuitenkin tuo Gradana! Olen käynyt siellä itse vain kerran, mutta se nousi monipuolisuutensa vuoksi heti yhdeksi Espanjan suosikkikohteista! Kävin myös talvella tammikuussa, jolloin oli ajoittain viileää. Kuitenkin sen verran lämmintä, että patikoidessa ja lasketellessa tuli lämmin. Ihana kaupunki!

1. Granada oli kyllä ihan jokeri. Parempi puolisko tiesi kaupungin ja Alhambran, mutta minulla oli sivistyksessä tuossa kohtaa aukko. Enkä ollut ehtinyt matkaopastakaan ihan sinne asti tavaamaan, kun en arvannut meidän noin kauas rannikolta lähtevän. Vaan kyllä kannatti. Varmasti palaamme Granadaan uudelleen.

3. Kuulostaa hyvältä reissuvuodelta, vaikkei olisi ennätyksellinen ollutkaan! Noista lähikohteista on Oslo vielä itseltäni näkemättä. Napolin seutuun haluaisin joskus tutustua paremmin. Vaikka Italia onkin monilta osin tuttu, en ole tuolla seudulla käynyt kuin pikaisesti Napolin keskustassa. Granada on yksi Euroopan kiehtovimmista kaupungeista, varmasti päiväretken arvoinen, mutta parhaimmillaan jos viipyy vähän kauemmin :)

1. Oslo oli vähän ylläri, tuskin olisin siellä viime vuonna käynyt, jos ei olisi tarjoutunut houkuttelevaa tilaisuutta työnantajan maksaessa lennot. Napoli ja Granada selvästi olivat vuoden kohteista isoimmat suosikkimme. Napoli jo itsessään oli todella kiva, ja siinä lähistöllä myös oli paljon nähtävää. Granadassa tosiaan olisi enemmänkin aikaa kulunut heittämällä, täytyy ottaa uusiksi tuonnempana. :)

4. Hauskaa, kuinka paljon on matkavuoteen mahtunut lähimaita! Mutta miksipä sitä lähteä aina merta edemmäksi kalaan, kun naapurimaistakin löytyy nähtävää :) Mahtava juttu, että saitte Unelmatripin Jenniltä vinkin käydä Granadassa, sillä Alhambra ja koko kaupunki on aivan huikeita!

1. Mieli aina halajaa jonnekin kauas, mutta ihan totta sitä nähtävää on lähempänäkin. Lähinaapureissa matkaillessa on sekin hyvä puoli, että lyhyemmälläkin reissulla ehtii, kun matkustus ei kestä kauaa, eikä ole aikaeroa josta toipua. Tänä vuonna olisi kenties vihdoin suuren itäisen naapurimaan vuoro. Tuo Granada oli tosi hyvä vinkki, täytyy ilmeisesti kirjoitella suunnitelmista blogiin useammin, niin voi saada tällaisia kullanarvoisia vinkkejä. :)

5. Hyvän vuoden saitte kerättyä! Oslo tuli käytyä joulukuussa, näyttää kesäaikaan paljon valoisammalta, joten voisi joskus harkita uusintaa. Italiassa oltiin hauskasti aika tasan samoissa kohteissa, paitsi saari, joka meillä oli nimeltään Capri. ^^ Tosin Napolista jäi kaikille meidän 7 hengen retkueesta aikamoiset traumat ja pääosin inho.

(sorry epäsiisti poisto, mutta unohtui tuo ruksi...)

1. Kiitos. :) Oslo oli kyllä kiva kesäkaupunki, varmaan talvella kovin erilainen. Mekin kävimme Caprilla, joskin vain päiväretkellä. Unohtui se tuossa mainita. Napoli näyttäytyi meille kovin erilaisena. Roskaongelmat oli saatu selvitettyä, ainakin keskustassa. Meitä viehätti kovasti kaupungin rosoinen kauneus, tuli mieleen Lissabon. Ruoka oli edullista, eikä hyvän ravintolan löytäminen ollut salatiedettä. Erityisesti pizzat olivat mielettömän hyviä jokaisessa kokeillussa ravintolassa.

2. Meilläkin Capri oli vain päiväretki. Napolin inho saattoi tulla eniten siitä fiiliksestä, kun jätettiin autot parkkihalliin kauemmas ja mentiin metrolla keskustaan. Metron lipunleimauslaitteet oli jotenkin suojaväritetty ja jäivät huomaamatta. Tietysti paikalle osui lipuntarkastus ja kuuman väittelyn jälkeen piti maksaa yli 200€. Sen jälkeen ei rosoinen kauneus innostanut. :-D

3. Auts, tuollainen kokemus kyllä varmasti jää päällimmäisenä mieleen. Keskustan maanalaisilla asemilla muistaakseni oli portit, joista ei päässyt leimaamatta. Tai sitten muistelen Rooman metroa. Italiassa kun tarjoilijatkin on jo melkoisen töykeitä, niin voin hyvin kuvitella tuon lipuntarkastajan. :)

4. Tuo oli jo 2009, joten voihan portit olla tulleet sen jälkeen. Yks työkaveri on syntynyt ja nuoruutensa elänyt Napolissa ja vähän moitti kans paikkaa, joten ehkä näiden yhteisvaikutuksena paikasta jäänyt vähän lopullisesti tuomittu asenne hiukan epäreilusti... :)

6. On kyllä ollut hieno reissuvuosi! Yllättäen silmäni takertuivat Procidan La Vignassa otettuun kuvaan. Meidän vierailulla kun ei vielä uima-allasta ollut edes rakenteilla. Oli mennyt postauksesi siitä aiemmin ohi silmien, joten oli lukasin senkin samalla ja olipa ihana palata saaren maisemiin :)

1. Kiitos. :) Tuo kuva on yksi omista suosikeistani viime vuodelta. Siinä tilanteessa oli niin moni asia kohdallaan. Piti vain odottaa oikeaa hetkeä, että sain kuvan ilman aurinkovarjojen kanssa askartelevia työmiehiä. :) Allasalue tosiaan oli vielä vähän kesken. Vaikka meillä olikin pieniä vastoinkäymisiä Procidalla, jäi paikasta päällimmäisenä mieleen upeat maisemat. Onhan tuo mielettömän kaunis saari.

7. Vaikka Tukholma on ihan naapurissa, enpä muista, milloin olisin käynyt. Kuvasi sieltä voisi olla ihan jostain muualta, eteläeurooppalaisesta pienestä kaupungista esimerkiksi. Hassua, miten paljon viehätyin siitä. :)

1. Tukholman vanhakaupunki osaa kesäkelillä olla todella viehättävä. :) Olemme aiemmin vierailleet Tukholmassa vain pikaisesti laivan saapumisen ja seuraavan lähtemisen välissä. Joka kerta olemme vanhaankaupunkiin päätyneet harhailemaan, mutta tuon aukion näin nyt ensimmäistä kertaa. Tuo iso puu täyttää oikeastaan koko vapaana olevan tilan lehvästöllään. Myöhemmin olen nähnyt paljonkin kuvia paikasta, joten lienee tunnettukin. Vahva suositus täältä Tukholmalle, siellä ehtii viikonlopussakin paljon, etenkin jos saapuu lentäen. Lento Tukholmaan on kuin aikamatka: laskeutuessa kello voi olla vähemmän kuin nousun hetkellä. :)

8. Oslo ja koko Norja on minulla häpeäpilkku matkailuhistoriassani - en ole käynyt, vaikka olen käynyt 64 maassa :). Suunnittelin matkaa Norjaan blogissani jo 10 vuotta sitten.

1. Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty. :) Oslo ei ole lainkaan pöllömpi kaupunki, yritän päästä sinne työmatkalle tulevanakin kesänä. Meillä on pohjoismaista vielä Islanti näkemättä, vaan onneksi ei enää kauaa.

9. Tosi kivoja reissuja ollut sulla viime vuonna! Tukholman Gamla stanin kuva on suorastaan upea, Telliskivi taas on huippumesta Tallinnassa. Niissä olen viimeisen parin kuukauden aikana itsekin poikennut.

P.S. Näkyikö Oslon oopperatalon katolla Harry Holea?

1. Kiitos. Tuo Gamla Stanin aukio oli kyllä todella kuvauksellinen. Onneksi oli mukana laajakulmaobjektiivi. Telliskiven alueeseen täytyy tutustua tänä vuonna tarkemmin, jäi viimeksi sateen vuoksi hieman pikaiseksi vierailu.

Harry Holen kohdalla oli sivistyksessä aukko, mutta onneksi Google auttoi. Ei näkynyt tuollaisia kavereita. :)